EuroBikeTrip 2013 : pe bicicleta din Timisoara pana in Budapesta – ziua 1

La inceputul anului, prin luna martie, am facut prima iesire pe biciclete pana la Palatul Mogosoaia.  Atunci, cei 27 de km parcursi cu o viteza medie de 14 km/h mi-au parut suficienti pentru o plimbare de sambata. Aceasta plimbare avea insa alt scop, terbuia sa-mi reamintesc care e placerea de a pedala. Nu a trecut nici o saptamana pana cand mi-am cumparat bicicleta si nici 2 luni pana m-am gandit la prima varianta a turei  despre care va voi povesti mai jos.

Duminica, 21 iulie 2013. Calatoria noastra pe biciclete incepe din Timisoara
Duminica, 21 iulie 2013. Calatoria noastra pe biciclete incepe din Timisoara
Dupa cum v-am spus, la aceasta tura m-am gandit de la inceputul lunii mai, de cand m-am intors din tura pe biciclete in Delta Dunarii. Nu a durat mult pana cand Adi mi-a zis ca vrea sa ma insoteasca si am si inceput sa facem planuri.

Si cum aceasta urma sa fie prima mare calatorie pe bicicleta organizata de noi, am tot lucrat la planuri. Conform primului plan trebuia sa pedalam din Budapesta pana in Munchen trecand prin Bratislava, Viena si Praga. Am renuntat la acest plan deoarece am avut un moment de slabiciune si nu ne-am crezut capabili sa traversam muntii mai departe de Viena.

Al doilea plan a fost sa facem o bucla pe ruta Budapesta-Bratislava-Viena-Praga-Budapesta. Acest plan a rezistat pana cu o saptamana inainte de plecare. Problema cea mare a fost transportul bicicletelor. CFR-ul ne-a spus clar si raspicat ca e imposibil sa urcam cu bicicletele in trenul spre Budapesta. Cu toata aceasta opozitie, ne-am fi urcat in tren, insa ne-am temut de o posibila bariera lingvistica in trenul de intoarcere din Budapesta. Cum am primit vestile proaste din partea CFR-ului am trecut la cautat solutii alternative. Asa am ajuns la autocare si am gasit unul care ne-a spus ca nu ne taxeaza in plus pentru biciclete daca tot bagajul nu depaseste 50 kg.

Cu o saptamana inainte de plecare am vrut sa cumparam bilete. Am sunat la sediul companiei sa intrebam despre posibilitatile de achizitiona bilete. Marea surpriza a fost costul pentru transportul bicicletelor: nu mai era gratis, trebuia sa platim 70 E in plus peste cei 90 E cat costa biletul initial.

Si uite asa am inceput sa incropim un al 3-lea plan, cel pe care l-am si urmat pana la urma. Am pastrat acelasi numar de km, dar am redus numarul zilelor. Pierderea cea mare a fost ca am renuntat la Praga.  Cu trenul am mers pana in Timisoasa si apoi am pedalat pana in Viena si inapoi trecand prin alte 2 capitale Dunarene: Budapesta si Bratislava.

alaturi de 2 oameni care m-au ajutat sa plec in tura: sefa mea si sora mea
alaturi de 2 oameni care m-au ajutat sa plec in tura: sefa mea si sora mea

Timisoara – Budapesta pe bicicleta, sumar

Perioada: 21-22 iulie 2013
Echipa: Eu si Adi
Traseul ziua 1:  Timisoara -> Biled -> Lovrin -> Sannicolau Mare -> Cenad -> Kiszombor -> Szeghed -> Kistelek -> Campare
Distanta traseu ziua 1: 147 km
Link traseu ziua 1: http://www.endomondo.com/workouts/220129760/5052206
Timp efectiv de pedala traseu ziua 1: ~ 8h
Viteza medie traseu ziua 1: 18.5 km/h
Traseul ziua 2:  Campare-> Kiskunfélegyháza -> Kecskemet -> Alsonemedi -> Budapesta
Distanta traseu ziua 2: 140 km
Link traseu ziua 2:  http://www.endomondo.com/workouts/220130595/5052206 + http://www.endomondo.com/workouts/224615868/5052206
Timp traseu ziua 2: ~ 8h
Viteza medie traseu ziua 2: 19.5 km/h
Diferenta totala de nivel ziua 1+ ziua 2: ~ 300 m
Dificultate traseu: medie datorita lungimii si vantului puternic

Am coborat din Tren in Timisoara. A trebuit sa ne grabim deoarece bicicletele noastre blocau bagajele celorlalti pasageri
Am coborat din Tren in Timisoara. A trebuit sa ne grabim deoarece bicicletele noastre blocau bagajele celorlalti pasageri

Noaptea 0: Bucuresti – Timisoara cu trenul

Cum putea sa inceapa o calatorie de peste 1000 km pe bicicleta? Cu peripetii, cum altfel?  Biletele le-am cumparat cu o saptamana inainte, dar nu am putut sa cumparam bilete si pentru bicicleta. Prin urmare, primul lucru pe care l-am facut cand am ajuns in gara a fost sa mergem sa vorbim cu controlorii sa aflam cum facem cu transportul bicicletelor. Controlorii insa aveau alta treaba si noi am fost invitati de un baiat sa mergem cu el ca ne arata unde putem sa ne punem bicicletele. Locul indicat de el a fost toaleta de la clasa 1. Cum ne-au vazut controlorii, au inceput sa tipe la noi ca nu avem cap, cum sa bagam bicicletele in toaleta. Aveau dreptate, ce a fost in capul nostru, nu stiu. Am alergat repede pana la vagonul unde aveam noi locuri si am gasit rapid loc pentru biciclete astfel incat sa nu incurce pe nimeni.

Dupa ce am asezat bicicletele,  am mers sa ne ocupam locurile pe scaun. Dar surpriza, pe locurile noastre stateau alte persoane. Dupa 2-3 minute de parlamentari, Adi observa ca pe biletul celorlalte persoane data trecuta este 20 iulie. A urmat un moment de confuzie in care ne-am dat seama ca biletele noastre erau gresite, erau pentru ziua urmatoare. Am zis ca asta e, stam in picioare, dar eu nu ma dau jos din tren. Cand a venit controlorul, ne-a zis ca ne lasa sa stam, dar ca nu are de unde sa ne dea locuri. Dupa vreo 2 ore,  s-au eliberat si locuri pe scaune. Adi a adormit imediat, eu am stat de vorba cu lumea prin tren si asa am cunoscut-o pe Lacramioara, o mica artista din Timisoara. Am stat de vorba cu ea aproape toata noaptea, m-am culcat abia pe la ora 5:00 am.

Mesaje educative din Timisoara
Mesaje educative din Timisoara

Ziua 1: Timisoara – Cenad – Szeged – Kistelek pe bicicleta ~ 150 KM

Desi in planul nostru in prima zi trebuia sa facem cam 130 km, in tren am hotarat ca trebuie sa tragem de noi sa pedalam macar 100 km si sa incercam sa recuperam zilele urmatoare.

Biserica Romano Catolica din Lovrin
Biserica Romano Catolica din Lovrin

In Timisoara, dupa ce am coborat grabit din tren, ne-am asamblat bicicletele si am pornit in graba spre … nu mai stiu spre ce, de fapt pot spune sigur ca nici atunci nu imi era clar incotro vreau sa o iau. Eram chiaun, eram nedormit, eram nerabdator sa plec in lumea mare, eram vrajit. Dupa vreo 10 minute de pedalat incotro vedeam cu ochii, am scos telefonul, am activat GPS-ul si am pornit Google Maps. Surpriza, am mers tocmai in directia opusa celei pe care trebuia sa o urmam. Facem cale intoarsa si pana la iesirea din oras ne oprim la Auchan-ul din cadrul Mall-ului din Timisoara sa-mi cupar batoane si alte rontaieli pentru drum.

Cum prin oras nu am gasit nici o cafenea deschisa, ne-am oprit la o benzinarie aflata la iesirea din oras. Aici ne-am schimbat, ne-am aranjat mai bine bagajele, am baut o cafea si am facut poza de la inceputul articolului.

De aici, ne-am ales cu un nou prieten: vantul. Acesta ne-a insotit pana la iesirea din tara. A batut din fata, din spate, dar in cea mai mare parte a batut din partea stanga.

Cu cine puteam sa impar o CocaCola daca nu cu Adi?
Cu cine puteam sa impar o CocaCola daca nu cu Adi?
Nu pedalasem nici 20 km si deja cautam motive sa fac o pauza. Si am facut mai multe. O pauza sa-mi iau batoane din rucsac, apoi o pauza sa-mi schimb sandalele cu adidasii. Am tras cat am putut de timp, simteam oboseala din plin. A treia oprire a venit ca o binecuvantare pentru mine. Ne-am oprit in Lovrin la o terasa pentru a respecta traditia: bem o doza de cola pentru fiecare zi pe bicicleta. Cu ocazia asta am facut cateva poze cu Biserica Romano Catolica din localitate si cateva poze trandafirilor din gradina.

Trandafir de Lovrin
Trandafir de Lovrin
Din Lovrin am plecat mai departe spre Cenad. Vantul parca se mai domolise, dar lipsa somnului din noaptea precedenta nu o puteam compensa cu cola si batoane. Asa as fi tras un pui de somn marginea drumului … In plus, pepenii vanduti pe marginea soselei pareau atat de deliciosi.

Pana la iesirea din tara, am reusit sa mai obtin o pauza de odihna. In Cenad, fiind ultima localitate din Romania, ne-am oprit sa dam un telefon acasa, sa mancam o pruna si sa ne ascundem putin de soare. Si uite asa am mai tras de timp jumatate de ora.

In Cenad, ultima oprire inainte sa parasim Romania
In Cenad, ultima oprire inainte sa parasim Romania
Prin granita am trecut ca vantul, dar imediat a venit primul soc. Au pista de biciclete ce incepe din punctul de trecere a frontierei si merge pana in … oups, nu stiu pana unde merge, noi la prima intersectie am facut stanga spre Kiszombor.

Baloti de paie cilindrici
Baloti de paie cilindrici

Castelul Ronay din Kiszombor
Castelul Ronay din Kiszombor
Castelul Ronay din Kiszombor
Castelul Ronay din Kiszombor
Biserica Catolica din Kiszombor
Biserica Catolica din Kiszombor

In Kiszombor m-am simtit foarte bine. A fost o alta surpriza placuta la intrarea in Ungaria. Nu aveam nici o idee despre castelul din localitate si nici despre biserica, insa  ma asteptam sa intalnim astfel de monumente prin localitatile de pe traseu. Din pacate, castelul se afla intr-un stadiu avansat de degradare. Doar berzele au de profitat de pe urma acestui fapt, ele si-au facut cuib in fiecare extremitate a  castelului.

Din Kiszombor pana in Szeged am ajuns foarte repede, singurul element pe care mi-l amintesc este ca preturile pepenilor vanduti pe marginea drumului erau in forinti. In capul meu Ungaria adoptase de mult moneda europeana, nici o secunda nu m-am gandit sa ma interesez de moneda tarilor prin care urma sa trecem. Stiu, foarte stupid!

Prin Sezeged nu am zabovit mult, am zis ca vizitam la intoarcere. Am facut cumparaturile in Spar si am pornit mai departe spre Kistelek.

O biserica ...
O biserica …
Biserica Catolica Sfantul Stefan din Kistelek
Biserica Catolica Sfantul Stefan din Kistelek
In Kistelek nu am zabovit prea mult. O scurta oprire pentru 2 poze cu biserica din oras si am pornit spre cautarea unui loc de campare. Dupa 3-4 opriri in care ne-am razgandit, am gasit un loc de campare undeva pe marginea drumui in spatele unui rand de salcamo.  150km parcursi in prima zi a turei pe bicicleta in Europa.

Comments

  1. Ionut, dar mainile, mainile, mai sunt albe? 🙂

  2. Ionut, dar mainile, mainile, mai sunt albe? 🙂

  3. 🙂 traditia noastra este o bere zilnic.

  4. 🙂 traditia noastra este o bere zilnic.

  5. A noastra este sa bem cola intr-o pauza si la final sa mancam mici sau carnat de casa in Urlati 🙂

  6. A noastra este sa bem cola intr-o pauza si la final sa mancam mici sau carnat de casa in Urlati 🙂

  7. mai sunt 🙂 dar nu mai e asa vizibil acest lucru.

  8. mai sunt 🙂 dar nu mai e asa vizibil acest lucru.

  9. Mi-am pus marketizator pe blog, ai vazut? 😀

  10. Mi-am pus marketizator pe blog, ai vazut? 😀

  11. E cu siguranta o idee buna de a-ti petrece cateva zile din concediu in acest mod ,,eco” 🙂

  12. […] zi a calatoriei noastre pe biciclete s-a incheiat la cativa km de Kistelek. Am campat la marginea drumului in spatele unor copaci. Cand […]

  13. Nu poti sa iei bicicleta in trenul Timisoara-Budapesta??

  14. Nu au vrut sa-mi dea bilet de bicicleta de la casa si nu am riscat. Nu stiam cum sunt controlorii in Ungaria. Acum, daca as mai pleca inca o data, cu siguranta as lua bicicleta cu mine in tren.

  15. da…si eu am facut asta si m-am umplut de nervi ca am dat si 10 euro pe sens(asta din cauza ca au fost dragute doamnele controloare cu care m-am inteles prin semne) pt ea si a trebuit sa stau numai 2 ore pt ca trenu de seara cu care planuiam sa ma intorc nu avea vagon de biciclete. Toate belele din cauza functionarelor CFR care sunt de o incompetenta FENOMENALA, Btw amenda la unguri e de 40 de euro daca nu ai bilet de la casa.

  16. Ioana Silvia , In Ungaria daca desfac bicicleta si o impachetez, tot mai trebuie sa platesc bilet separat pentru bicicleta?

  17. presupun ca nu, dar nu am incercat

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *