Muzeul aviatiei

Berlin – Take My Breath Away

Avioane - Muzuel Aviatiei.jpg
Avioane - Muzuel Aviatiei

 

Muzeul Aviatiei l-am descoperit dintr-o intamplare. Nu stiam ca exista pana la un search pe google dupa „muzee din bucuresti„. Apoi am selectat primul link din lista si am ajuns aici. Pe acest site am gasit o lista cu 28 de muzee din Bucuresti, majoritatea nici nu stiam ca exista. Dupa ce am aflat de existenta lui am dat inca un search pe google cu termenul „Muzeul Aviatiei” si am ajuns pe acest forum. De aici am aflat ca muzeul e posibil sa fi disparut inainte ca eu sa apuc sa-l vad. Pun mana pe telefon si sun la numarul afisat pe site-ul Fortelor Aeriene Romane, pagina dedicata muzeului. „-Buna ziua! Am si eu o intrebare: Mai exista muzeul? -Da, bineinteles! imi raspunde o voce de militar”.
Muzeul Aviatiei nu apartine de Ministerul Educatiei ci de Ministerul Apararii Nationale, sau cum s-or numi ele acum, ca-si schimba denumire cu fiecare guvern sau mai des. De aceea nu are parte de fondurile si promovarea de care beneficiaza celalte muzee. Muzeul nu primeste bani nici pentru caldura din partea autoritatilor, astfel incat in aceasta perioada cand intri in muzeu ai impresia ca intri in congelator. E mult mai frig inauntru decat afara, motiv pentru care majoritatea pozelor au iesit tremurate. Se pare ca se doreste lasarea lui in paragina astfel incat sa poata fi mutat mai usor sau chiar desfiintat. La jumatatea anului trecut jumatate din terenul pe care se afla muzeul a trecut din patrimoniul Ministerului Apararii Nationale in cel al Primariei Sectorului 2, aici urmand a se construi blocuri ANL. Din toata afacere muzeul nu a primit nimic si nici nu va primi. Ceea ce mi se pare cel mai ciudat este ca presa abia daca a semnalat ca un muzeul foarte important si foarte frumos, nu numai ca nu se extinde sau ca nu este renovat ci este pur si simplu decimat.

Bucureati, str. Fabrica de Glucoza nr. 2-4, sector 2 locul unde se afla Muzeul Aviatiei
Bucureati, str. Fabrica de Glucoza nr. 2-4, sector 2 locul unde se afla Muzeul Aviatiei
statul major al fortelor aeriene.jpg
statul major al fortelor aeriene
am permis sunt vizitator.jpg
am permis deci sunt vizitator
Muzeul Aviatiei, hangarul principal
Muzeul Aviatiei, hangarul principal

 

Locatie si date contact:

Adresa: Bucuresti, str. Fabrica de Glucoza nr. 2-4, sector 2
Telefon/Fax: 021 – 232.04.04

Aurel Vlaicu.jpg
bust Aurel Vlaicu
Henri Coanda.jpg
bust Henri Coanda

 

Muzeul pe web:

pagina web (Muzeul Aviatiei nu are site propriu precum alte muzee): http://www.roaf.ro/ro/muzeu.php
tur virtual: http://www.360trip.ro/muzeulaviatiei/

machete avioane.jpg
machete avioane Henry Coanda
macheta avion din cel de-al doilea razboi mondial.jpg
macheta avion din cel de-al doilea razboi mondial
macheta avion.jpg
macheta avion
Macheta avion Traian Vuia
Macheta avion Traian Vuia
macheta avion Aurel Vlaicu.jpg
macheta avion Aurel Vlaicu
macheta avion Henry Coanda.jpg
macheta avion Henri Coanda

 

Istoric:

Despre istoria Muzeului Aviatiei nu se cunosc foarte multe. Muzeul a fost infiintat in 1990 si a fost mutat de mai multe ori. Actuala locatie este fostul Aeroport Pipera. Pe pagina oficiala a muzeului se gasesc urmatorele cuvinte in dreptul sectiunii istoric:

Primul care a lansat ideea unui muzeu al aviaţiei române a fost însuşi marele istoric şi om politic Nicolae Iorga. Apoi, după primul război mondial, Liga Naţională Aeronautică a făcut primele demersuri concrete, reuşind să adune într-un punct muzeistic materialul de război capturat de armata română pe timpul ostilităţilor militare. După 1970, graţie eforturilor generalilor Aurel Niculescu şi Gheorghe Zărnescu, aflaţi, în acea vreme, la comanda Aviaţiei Militare, la Boboc şi Mediaş s-au pus bazele viitorului muzeu. Însă, în urma încheierii unui protocol, patrimoniul acestora a trecut în zestrea secţiei de aviaţie a actualului Muzeu Militar Naţional.
După 1989, procesul realizării Muzeului Aviaţiei s-a accelerat. Guvernul României a aprobat, la 2 martie 1990, înfiinţarea instituţiei, însă lucrurile au trenat iar muzeul a funcţionat, mai bine de un an, în corturi, în cadrul Bazei 90 Transport Aerian. Abia după aceea Muzeul Aviaţiei a primit un spaţiu relativ corespunzător, pe Aeroportul Băneasa, pentru ca la începutul lui 1990, să se mute în locaţia prezentă. Suprafaţa actuală a spaţiului muzeistic este de circa 60.000 mp, din care 6.800 mp o reprezintă suprafaţa construită (inclusiv Secţia Hermann Oberth, de la Mediaş).

Un filmulet facut de MAPN:

generator de curent folosit pentru pornirea aeronavelor din timpul celui de-al II lea razboi mondial.jpg
generator de curent folosit pentru pornirea aeronavelor din timpul celui de-al II lea razboi mondial
Tunuri folosite in cel de-al 2-lea razboi mondial
Tunuri folosite in cel de-al 2-lea razboi mondial
masina cu radar din timpul celui de-al doilea razboi mondial.jpg
masina cu radar din timpul celui de-al doilea razboi mondial
avion din timpul celui de-al II-lea razboi mondial.jpg
avion din timpul celui de-al II-lea razboi mondial
un parasutist din al II-lea razboi mondial a aterizat.jpg
un parasutist din al II-lea razboi mondial a aterizat

 

Intrarea in al 2-lea hangar
Intrarea in al 2-lea hangar
racheta aer-aer
racheta aer-aer
motor cu reactie
motor cu reactie
plotul se catapulteaza
plotul se catapulteaza

Tarife:
taxa intrare muzeu: 0 lei
taxa foto: 0 lei
taxa video: 0 lei
taxa ghid: 0 lei
taxa pentru pus carnea la pastrat: nu stiu, tocmiti-va cu paznicii
taxa pentru a nu fi muscat de cainii vagabonzi: aveti prententii!

 

top gun.jpg
Avion militar
avion.jpg
Avion militar
avion de vanatoare.jpg
avion de vanatoare
elicopter.jpg
elicopter
avion militar.jpg
avion militar

motor cu reactie alergica ka zapada.jpg
motor cu reactie alergica la zapada

elicopter libelula.jpg
elicopter libelula

sniper.jpg
Sniper

elicoptere militare.jpg
elicoptere militare

racheta sol-aer.jpg
Racheta sol-aer

Comments

  1. Mihai

    Domnule jurnalist,
    nu pot decat sa ma bucur ca cineva de la presa se gandeste sa mai scoata de sub zapada (sau de sub orice il ascunde) acest Muzeu. Conosc de multi ani Muzeul, l-am vizitat de multe ori in locatiile de la Otopeni si Pipera, am asistat la inflorirea si, acum, la inghetarea lui, cel putin aparenta.
    Am vazut ca v-ati documentat de pe Internet inainte de a-l vizita, nu ati gasit chiar toate informatiile, dar e bine ca si aceste cateva date care sunt expuse publicului. De fapt, MAV nu este nici uitat si nici parasit. Politica de sus este destul de absconsa in privinta lui, in rospotters se reflecta multe actiuni ale societatii civile (reprezentate, intre altii, si de cateva Organizatii – Asociatii, Fundatii)menite sa salveze MAV, eu inca mai sper ca stapanirea asta, asa cum e ea, mai are putin respect pentru o ramura a istoriei nationale in care avem noi, romanii, atatea prioritati. Numai ca, in loc sa mareasca inventarul institutiei cu aeronave iesite din serviciu – si exista atat de multe, unele in pericol de a disparea definitiv, cum ar fi un exemplar de ROMBAC, promis, din cate stiu eu, Muzeului,- cei de la imparatie ii reduc suprafata, obligandu-i sa inghesuie aeronavele pe un loc ingust, nu il sprijina sa transporte aeronave aflate la diferite locatii, nu le da fonduri. Ba le mai reduce si personalul. Iar ministrul apararii isi permite sa spuna INTR-UN DISCURS OFICIAL (!) ca MAV nu este decat un cimitir de avioane vechi. Scandalos!
    Anul trecut, presa a sprijinit initiative venite de la diferite organizatii care vor salvarea Muzeului. Poate va inscrieti si dumneavoastra in (prea micul!) cor al celor care vor un Muzeu al Aviatiei in Romania, tara asta care i-a dat lumii pe Vuia, Vlaicu si Coanda.

    1. Domnule Mihai,

      in primul rand multumesc pentru comentariu, dar eu nu sunt jurnalist, sunt un simplu posesor de blog. Ca sunt jurnalisti care scriu la fel de prost ca si mine, asta-i o alta problema.

      Apoi legat de MAV: din discutiile cu doamna de la intrare am aflat ca in acest moment au exponate prin nu stiu ce depozite cat sa mai umple 3 hangare mari. Toate avioanele din curte trebuiesc renovate pentru ca altfel vor disparea si acestea.

      Ma gandesc ca e si datoria noastra, a romanilor, sa facem ceva sa mentinem acest muzeul in viata.

      1. Mihai

        Nu am incercat sa obtin nici o nuanta in a va apela „jurnalist”, asa mi s-a parut oarecum normal plecat de la „jurnaldecalator”.
        Asa este, zestrea Muzeului este foarte bogata, daca faceti o comparatie intre imaginile de la Otopeni si cele de la Pipera o sa vedtei ca lipsesc in Pipera cateva aeronave aproape unicat. Sunt in ateliere, in curs de restaurare, sau pur si simplu demontate, asteptand zile mai bune. Care zile … cine stie daca vor veni?!
        Acum, fara a vrea sa va invat o lectie pe care o stiti, institutia are un sef, care va poate da oficial informatiile necesare. Dl comandor Adrian Ilie stie ce are in ograda, si, daca vrea, stie si poate spune care sunt perspectivele muzeului. Sper sa aiba un viitor cat mai luminos, cum spuneam, romanii merita, ba chiar sunt obligati sa aiba un mare muzeu al Aviatiei.

  2. Habar nu aveam de muzeu, mi l-am notat si sper sa ajung curand sa il vad…asta pana nu l-or desfiinta 🙁

  3. Maria

    Felicitati pentru articol!
    As fi interesata sa vizitez acest muzeu, dar nu stiu cum se ajunge. Este departe de statia de metrou Pipera?

    Multumesc!
    Maria

    1. De la statia de metrou Pipera e de mers cam 10 minute pe jos. Cam aceeasi distanta e si de la statia de metrou Aurel Vlaicu.

  4. Gabi

    Pentru elevi de clasa I ar fi interesant?

    1. Eu zic ca ar fi foarte interesant, cel putin pe mine la 8 ani ma fascina foarte mult ideea de a zbura.

  5. teddyuskin

    Am observat niste greseli la postul tau: acel radar este un P-2 de dupa Al Doilea Razboi Mondial(prima oara fabricat in anii 90) ,iar avionul cu elice(acelasi model ca la intrarea in curtea muzeului) este un Iar-823(proiectat si construit dupa anii 60).

  6. Anda

    🙂 vreau sa vizitez muzeul si sa-i fac reclama si sa merg cu toti pe care-i cunosc 😛 dar nu inteleg, pana la urma unde e? in pipera sau in otopeni? 🙁 pls

  7. Muzeul este in Pipera, langa cladirile HP – cum iesi de la metroul Pipera faci stanga si intrebi de cladirile HP (E si F) sau intrarea Aerofina – este o usa intr-un zid :), asa poti intra cel mai usor la muzeu, alternativa e sa mergi pe langa zidul de pe Fabrica de glucoza pana dai de intrare.

  8. vlad

    Tatal meu e parasutist si vreau sai calc pe urme.Eu locuiesc in jud ilfov langa aeroportul clinceni.e tare si aici:d

  9. Imi place initiativa ta, citind articolul tau pe mine, ce putin, mai convins sa mai vizitez si astfel de obiective.In ziua de azi majoritatea tinerilor sunt interesati sa viziteze numai mall-uri.

  10. iuli

    E cunoscut printre pasionatii aviatiei.. 🙂
    Felicitari pentru articol!!
    Mult succes in demersurile viitoare!
    Cateva exponate de aviatie – niste avionase mai micute si unul militar – mai nou – uzat gasesti si pe Aerodromul Clinceni.. 🙂 In cazul in care vrei doar sa faci o plimbare sa mai vezi si altceva, si n-ai drum la Muzeu ci in partea cealalta, se ajunge imediat (google maps) 🙂

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *